سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دانلود مقاله و تحقیق

پایان نامه : پیش نیاز های توانمند سازی

    نظر

پیش نیاز های توانمند سازی<\/h3>

 

کانتر(1983)، باندورا[1](1986) و هکمن و الد هام[2](1980) در پژوهشی نه دستور برای پرورش توانمندی ارائه داده اند.

 

 

1-شفاف کردن دیدگاه و اهداف[3]

 

ایجاد محیطی که احساس توانمندی در افراد ایجاد کند، یک فکر جامع و روشن آنها را هدایت نماید، بدانند که سازمان به کجا می­رود وآنان به عنوان افراد آن سازمان چگونه می توانند در آن سهیم باشند.

 

لاک و لاتهام[4](1990) ویژگی­های مؤثرترین هدف­ها را به صورت زیر شناسایی کرده اند:

 

–   قابل تشخیص و قابل مشاهده[5]

 

–  میزان تحقق اهداف[6]

 

–  تجانس اهداف با مقاصد وفکر اصلی سازمان[7]

 

–   فراتر نبودن اهداف از ظرفیت افراد[8]

 

–  مشخص کردن زمان برای تحقق اهداف[9]

 

 

 

2- پرورش تجارب تسلط شخصی[10]

 

باندورا(1986) می­گوید مهم­ترین چیزی که مدیر می ­تواند با آن موجب توانمند شدن افراد دیگر شود، این است که به آنها کمک کند تا برتری شخصی خود را در مورد برخی چالش ها یا  مشکلات تجربه کنند. با انجام موفق یک کار، شکست دادن حریف و یا حل مشکل افراد احساس تسلط را در خود پرورش می­ دهند. تسلط شخصی می ­تواند فرصت انجام موفقیت آمیز کارهای دشوار را به وجود آورد. کلید کار آغاز کردن  با کارهای آسان و سپس ادامه با گام های کوچک به سوی کارهای دشوار است.

 

 

 

3-فراهم آوردن حمایت[11]

 

کمک به دیگران در تجربه کردن توانمندی، فراهم آوردن  حمایت اجتماعی واحساسی از آنهاست. باید افراد را تشویق کرد و به آنها اطمینان داد. یک بخش اساسی از توانمند شدن داشتن مدیر پاسخگو و حامی است. مدیران باید برای قدردانی پیوسته از عملکرد  کارکنان خود راهی بیابند و با ایجاد این حس که آنها پذیرفته­اند و مورد قبول هستند، آنها را توانمند سازند و این حمایت می تواند از جانب  مدیریت یا همکاری باشد.

 

 

 

 

 

 

 

4-الگو سازی[12]

 

راه دیگر برای توانمند کردن افراد، الگو سازی یا نمایش دادن الگو های رفتاری صحیحی است که قرار است آنها درپیش بگیرند. (باندورا، 1977) دریافت که مشاهده افراد موفق درفعالیت های چالشی، محرک نیرومندی برای ارتقاء اعتقاد آنها در کامیابی است.

 

 

 

5-بر انگیختگی احساسی[13]

 

یعنی جایگزین کردن احساسات منفی مانند ترس، نگرانی، بد اخلاقی با احساسات مثبت مثل هیجان، اشتیاق یا سبقت جویی.

 

 

 

6-فراهم آوردن اطلاعات لازم[14]

 

کانتر(1983) اطلاعات را یکی از حیاتی ترین ابزار قدرت مدیریتی شناسایی کرده است. به ویژه اطلا- عاتی که نقش محوری یا راهبردی در سازمان دارد و می ­تواند برای ساختن یک پایگاه قدرت و نیز برای منتفذ کردن یک شخص در سازمان به کار می­رود. جهت  افزایش احساس توانمندی کارکنان مدیر باید همه اطلاعات مربوط به کار را به آنها بدهد.

 

 

 

 

7-تامین منابع مورد نیاز[15]

 

توانمندی با فراهم آوردن منابعی که به افراد کمک می کند تا وظایف خود را انجام دهند تقویت می­شود. مهم­ترین منابعی که مدیران توانمند ساز می توانند فراهم آورند، منابعی هستند که به افراد